کد مطلب:24296 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:357

تکریم خداوند از پیامبر و مؤمنان
اگر اینگونه مهمان شدید، آنگاه خداوند و همه فرشته ها بر شما صلوات و درود می فرستند، آری انسان عادی به جایی می رسد كه خدای سبحان و ملائكه بر او صلوات بفرستند.

در همین سوره مباركه احزاب اگر صلوات خدا و فرشته ها بر رسول اكرم علیه آلاف التحیه والإكرام مطرح است. صلوات خدا و فرشتگان بر شما هم مطرح است. اگر در این سوره فرمود: «اِنَ اللهَ وَ مَلائَكَتَه یُصَلّوُنَ عَلَی النَّبِی ِّ» در همین سوره نیز فرمود: «هو الذی یُصلّی علیكم و ملائكته» [1] این چه انسانی است كه می تواند به جایی برسد كه خدا بر او صلوات بفرستد! كاری نكنیم كه افراد ساده ای كه در كاروان ما هستند، به جایی برسند كه در قیامت ما به شفاعت آنها محتاج باشیم.

مرحوم بحرالعلوم رضوان الله علیه می گوید: مرحوم خواجه نصرالدین طوسی در درس وقتی نام سید مرتضی را برد گفت: «قال السیّد المرتضی صلوات الله علیه» برای رفع اعجاب شاگردان فرمود: «فكیف لا یُصلّی علی المرتضی!».

اگر خدا بر شما صلوات می فرستد، ملائكه خدا بر شما صلوات می فرستند، این محصول مهمانی رسول اكرم است، خدا می خواهد شما را نورانی كند، وگرنه مسائل مادّی چندان ارزش ندارد، زیرا همه این مسائل رفاهی كه در این یك ماهه نصیب زائران می شود، یك روزه نصیب متكاثرانی خواهد شد كه وقتی از سایه قصرشان می گذری می بینی سایه آن به آسانی تمام نمی شود و لذا فرمود: «اگر خواستید بدانید دنیا چقدر می ارزد ببینید به دست چه كسی است»؟

آنچه در این دو صلوات هست، این است كه درباره نبی اكرم فرمود: «ان الله و ملائكته یصلّون علی النبی» [2] در تصلیه بر رسول اكرم همه فرشتگان در خدمت خدای سبحان با هم صلوات می فرستند كه یك تجلیل است. شما اگر خواستید از دوستتانتكریمی به عمل آورید با همه آشنایانتان یكجا به دیدار او می روید، وقتی هم خدای سبحان بر رسول اكرم صلوات می فرستد همه فرشته ها را در خدمت خود جمع می كند و می فرماید خدا و فرشتگان خدا بر نبی اكرم صلوات می فرستند، اما در همین سوره وقتی سخن از صلوات بر مؤمنین است خدا درباره مؤمنین تنها صلوات می فرستد، ملائكه هم جدا، لذا فرمود: «هوالذی یصلی علیكم و ملائكته» وقتی جمله «هو الذی یُصلّی علیكم» تمام شد، آنگاه جمله «ملائكته» را بر آن عطف كرد، در آنجا عطف مفرد بر مفرد است، در اینجا عطف جمله بر جمله.

نشانه صلوات خدا و فرشتگان چیست؟ نشانه اش «لِیَخْرجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلی النُّورِ» است و شما را نورانی می نماید، یك انسان نورانی به طبیعت تیره نمی نگرد.


[1] احزاب: 56.

[2] احزاب: 33.